Fettförbränning – det viktigaste att tänka på!

Det finns många sätt att öka din fettförbränning om du vill gå ner i vikt. Här tipsar vi om de viktigaste du bör tänka på.

Att röra på sig har dubbel positiv verkan på fettförbränning. Du bränner fett när du rör på dig, och sedan fortsätter du att bränna fett när du vilar.

Lågintensiv träning

Det är lågintensiv träning som ger mest fettförbränning. Denna träning är dessutom skonsam för din kropp. Börja med simning, cykling eller långa promenader för en ökad fettförbränning. Det är träning du kan ägna dig åt utan att gå till ett gym, och utan att behöva förhålla dig till fasta tider.

Styrketräning

Genom att styrketräna bygger du upp dina muskler, och det i sin tur ökar kroppens fettförbränning. Det är nämligen så att ju större muskelmassa du har, ju mer energi behöver din kropp. Med mer muskler använder kroppen mer energi även när den är i viloläge. Därför är det viktigt att kombinera annan träning med styrketräning om man vill öka sin fettförbränning.

Rör på dig

De är inte bara under träningspass du ökar din fettförbränning. Det gör du även bara genom att röra på dig. Så ta trapporna, cykla eller gå till jobbet, gå ut på promenader och så vidare. Det gör stor skillnad i längden, men bör såklart kombineras med träning.

Träna ofta

Kroppen fortsätter bränna fett efter träningen, så det kan vara fördelaktigt att träna relativt ofta för att öka fettförbränningen. På så vid ökar du den tid efter träningen då kroppen fortsätter bränna fett. Tänk dock på att kroppen måste få möjlighet att återhämta sig. Det är varken bra att träna för hårt eller för ofta.

Låt det ta lite tid

Även om du ökar fettförbränningen kommer det ta tid att gå ner i vikt. Det är ingen mening med att försöka uppnå resultat på en vecka, för det kommer ändå inte att hålla i sig. Försök istället att lägga om dina vanor för en hälsosam livsstil med mycket rörelse.

Som du kan se är det helheten, kombinationen av många olika moment, som ger bäst resultat för din fettförbränning. Så tänk på att röra dig mycket, men blanda styrketräning och lågintensiv träning, och se till att röra på dig mycket i vardagen, och framförallt att inte sitta stilla under för långa stunder. Så ökar du din fettförbränning, och ännu viktigare: så mår kroppen också bäst!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *